Winterbeurt

Een auto winterklaar maken begint met een winterbeurt. Hierbij wordt vooral gelet op de onderdelen die het meest gevoelig zijn voor kou, zoals olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof. Goede verlichting is eveneens belangrijk in de donkere wintermaanden. Wij geven de voorkeur aan speciale Vision+ lampen. Deze geven namelijk beduidend meer licht, waardoor ook de zijkant van de weg goed verlicht wordt. Het is bovendien ook belangrijk dat u de lampen regelmatig schoonmaakt. Vervuiling van de koplamp brengt het bereik van de lampen namelijk met 30 meter terug.

Verlichting
In de winter is goede verlichting van uw auto extra belangrijk. Daarom is het verstandig de achterlichten, remlichten en richtingaanwijzers regelmatig te controleren. Ook de juiste afstelling van de koplampen is enorm van belang voor de verkeersveiligheid. Slecht afgestelde verlichting hindert andere weggebruikers en kan zelfs aanleiding zijn voor gevaarlijke situaties. Bovendien vindt 60% van het aantal verkeersongevallen plaats onder slechte weersomstandigheden. Door de technologische ontwikkelingen zijn er verschillende soorten lampen op de markt gekomen, met elk hun voordelen voor de automobilist. Zo geeft een H4 of H7 VisionPlus lamp van Philips tot 50% meer licht op de weg, schijnt tot 20 meter verder en heeft een betere reflectie van wegmarkeringen en verkeersborden.

Maar liefst 37% van de auto’s zakt voor de verlichtingstest. Rijd daarom vrijblijvend bij ons langs voor een gratis controle van uw verlichting.

Accu’s 
Veel auto’s zullen in de winter te maken krijgen met startproblemen. Deze startproblemen worden voornamelijk veroorzaakt door een accu die zijn beste tijd heeft gehad. De gemiddelde accu heeft namelijk een levensduur van drie tot vijf jaar. Bij een buitentemperatuur van ongeveer 27°C heeft de accu een optimaal vermogen. Tot 10°C wordt de startcapaciteit weinig beïnvloed. Rond het vriespunt daalt de startcapaciteit van een accu tot echter 60% en stijgt de benodigde startenergie tot 175%. Bij een temperatuur van –18°C heeft een nieuwe accu zelfs nog maar een capaciteit van 40% en is de benodigde startenergie gestegen tot 250%. De accu van een auto  is speciaal geconstrueerd voor vele stootbelastingen. De dunne platen worden bij het starten slechts oppervlakkig beïnvloed. Deze accu’s hebben juist meer te lijden als ze bij een stilstaande motor langdurig stroom moeten leveren, een langdurige ontlading werkt namelijk op de binnenzijde van de platen. Het nalaten de lichten uit te zetten is daarom slechter voor de accu dan het maken van een aantal starts. Rijd vrijblijvend bij ons langs voor een gratis accutest.

Winterbanden
Een goede grip op de weg is in de winter extra belangrijk.  Daarom zijn er speciale winterbanden. Dankzij de hoogwaardige technologieën bieden winterbanden vrijwel hetzelfde rijcomfort als zomerbanden. Een moderne winterband heeft bij een temperatuur lager dan + 7°C echter een betere grip dan een zomerband. Door de speciaal ontworpen loopvlak constructie en profielvorm kan de auto een goede trekkracht behouden op een gladde ondergrond. Hechting en het behoud van trekkracht zijn van groot belang om veilige rem- en stuurcapaciteiten te garanderen. In principe kunnen winterbanden het beste gebruikt worden in de maanden november tot april.

Toen winterbanden nog afgestemd waren op het rijden van sneeuw en ijs hadden deze banden grote nadelen. Op een natte en droge weg hadden de winterbanden weinig grip en maakten ze veel lawaai,waardoor winterbanden vrijwel alleen te monteren waren als er daadwerkelijk sneeuw lag. De bandenindustrie was echter vindingrijk en ontwikkelde een nieuwe stof om aan het rubber toe te voegen: silica. Met silica krijgen winterbanden veel betere allround eigenschappen, zonder dat hun prestaties op sneeuw en ijs eronder lijden. Het grote voordeel van silica is dat banden veel minder gevoelig worden voor  temperatuur.  Een normale band gaat bij een temperatuur onder 7°C minder presteren omdat het rubber verhardt. Dat werd voorheen gecompenseerd met de toevoeging van extra natuurrubber. Maar natuurrubber slijt snel en geeft op een droge en natte weg minder grip. Silica zorgt ervoor dat op een droge en natte weg een betere grip mogelijk is, zonder dat de eigenschappen op sneeuw en ijs worden aangetast. De nieuwe generatie winterbanden is daarmee ook goed bruikbaar in de herfst en in het koude deel van het voorjaar, waardoor ze ook in Nederland goede diensten kunnen bewijzen. De beste tijd om van zomer- op winterbanden over te schakelen is in november, of zoveel eerder als het al koud wordt.

Houdt u er ook rekening mee dat winterbanden in sommige landen verplicht gemonteerd  moeten zijn. Bovendien geldt er een minimaal profiel van 4mm om goed te kunnen presteren in winterse omstandigheden. Wij kunnen u goed adviseren over het gebruik van winterbanden, zelf maken we al jaren gebruik van deze banden. Naast de verkoop van winterbanden verhuren wij ook winterbanden. Vraag ons naar de mogelijkheden.

Ons advies:

  • stap tijdig over op winterbanden. Het speciale profiel en bijzondere rubbersamenstelling zorgen voor een stevige grip op winterse wegen.
  • controleer regelmatig de profieldiepte van uw banden: in de winter is 4 mm het absolute minimum.
  • winterbanden vragen om een hoger bandenspanning dan zomerbanden. Verhoog de bandenspanning met ca. 0,2 bar.
  • houd op de weg voldoende afstand tot uw voorganger. Een glibberig wegdek maakt de remweg namelijk langer.
  • gaat u bergafwaarts, schakel dan op tijd over in een lagere versnelling en minder uw snelheid.
  • in het buitenland kunt u een bekeuring krijgen als u uw auto niet voldoende heeft uitgerust naar de winterse omstandigheden. Raakt u betrokken bij een ongeval, dan kunt u zelfs aansprakelijk worden gesteld.

Winterbanden in het buitenland
In Nederland is het rijden met winterbanden in de winter niet verplicht, maar in andere Europese landen gelden andere regels:

  • Duitsland
    In Duitsland bent u verplicht uw auto aan te passen aan de (winterse) omstandigheden. Zo zijn winterbanden met een profieldiepte van minimaal 4 mm verplicht, maar ook ruitensproeiervloeistof met antivries is verplicht. De aanpassingsplicht wil zeggen dat u in de winter op droge dagen mag rijden op zomerbanden, maar wordt het glad, dan moet u uw auto hierop aanpassen. Op een overtreding staat een boete van €40. Rijdt u op zomerbanden en raakt u betrokken bij een ongeluk, dan kan u, ook als het ongeluk niet uw schuld is, aansprakelijk worden gesteld. Ook de verzekering kan moeilijk doen. Deze regels gelden zowel voor Duitse als buitenlandse auto’s. Gaat u in de wintermaanden naar Duitsland, laat dan uit voorzorg winterbanden onder uw auto monteren om problemen te voorkomen.
  • Oostenrijk
    Van 1 november t/m 15 april geldt er in Oostenrijk een verplichte winteruitrusting voor uw auto, afhankelijk van de weersomstandigheden. Geen absolute verplichting dus, maar als het weer écht winters wordt (sneeuw, natte sneeuw of ijzel), dan moet de uitrusting van uw auto hierop zijn aangepast. Dat betekent dat uw auto vier winterbanden moet hebben óf zomerbanden met sneeuwkettingen om twee aandrijfwielen. Sneeuwkettingen mag u echter alleen gebruiken als de weg helemaal is bedekt met sneeuw of ijs, dus in de praktijk zijn winterbanden eigenlijk de enige optie. Voor winterbanden geldt bovendien een minimumprofiel van 4 mm (5 mm voor diagonaalbanden). Deze regels gelden voor zowel Oostenrijkse als buitenlandse auto’s.  Voldoet uw auto niet aan de eisen, dan kan uw auto in beslag worden genomen. Gaat in de wintermaanden naar Oostenrijk, dan doet u er verstandig aan op winterbanden te rijden.
  • Zwitserland
    In Zwitserland geldt geen absolute plicht voor het rijden op winterbanden in de winter. Wel bent u in overtreding als u het verkeer hindert op een weg met sneeuw of ijs als u zelf op zomerbanden rijdt. Ook bent u (deels) aansprakelijk als  u onder winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en betrokken raakt bij een ongeval. Dus ook voor Zwitserland geldt: winterbanden zijn sterk aan te bevelen.
  • Frankrijk
    Op bergwegen kunnen winterbanden verplicht zijn. Dit wordt aangegeven met borden. Ook sneeuwkettingen kunnen verplicht zijn. Gaat u op wintersport, dan raden wij u aan winterbanden te gebruiken en een set sneeuwkettingen te huren.
  • Italië
    Op bepaalde wegen kunnen bij winterse omstandigheden winterbanden verplicht zijn. Zo zijn winterbanden verplicht  in het Aosta-dal van 15 oktober t/m 15 april.
  • België & Luxemburg
    In België en Luxemburg zijn winterbanden niet verplicht. In de Ardennen kan de betere grip van winterbanden ten opzichte van zomerbanden het nut echter wel degelijk bewijzen.
  • Scandinavië 
    De Scandinavische landen hebben niet veel regels voor winterbanden. In Denemarken en Noorwegen is er geen verplichting en in Zweden geldt een verplichting van 1 december tot 1 april, maar alleen voor Zweedse auto’s.
Advertenties