APK

Wij verrichten de wettelijke APK-keuringen voor alle merken personenauto’s en lichte bestelwagens tot 3.500 kg en verrichten indien nodig alle voorkomende reparaties om tot een goedkeur te komen. Combineert u een grote onderhoudsbeurt met een APK-keuring, dan is deze APK-keuring gratis.

Hieronder kunt u zien om de hoeveel jaar uw auto gekeurd moet worden.

    • Datum 1e toelating na 1 januari 2005 (benzine en/of elektromotoren)
      1e APK na 4 jaar
      daarna 2 keer na 2 jaar
      daarna elk jaar
    • Datum 1e toelating na 1 januari 2005 (Diesel, gas of anders (evt. i.c.m. elektrisch)
      1e APK na 3 jaar
      daarna elk jaar
    • Datum 1e toelating vóór 1 januari 2005 (Alle brandstoffen)
      Eerste APK na 3 jaar
      Daarna elk jaar
    • Voertuig 30 jaar of ouder (Alle brandstoffen)
      Een per 2 jaar APK
    • Datum 1e toelating vóór 1 januari 1960 (alle brandstoffen)
      Geen APK-plicht

RDW ERKEND
Wij zijn door de RDW erkend de wettelijk verplichte APK-keuringen te verrichten. De RDW controleert steekproefsgewijs of een keuring terecht is goed- of afgekeurd. Tijdens een APK-keuring letten wij op de verkeersveiligheid, het milieu en de juiste registratie.

KEUREN TOT TWEE MAANDEN VOORAF
U kunt uw auto tot twee maanden vóór de APK-vervaldatum laten keuren. De oude vervaldatum wordt dan, afhankelijk van de geldende keuringsfrequentie, met één of twee jaar verlengd. Laat u uw auto meer dan twee maanden voor de APK-vervaldatum keuren, dan krijgt uw auto een nieuwe APK-vervaldatum.

APK VERLOPEN
Rijden zonder geldige APK is strafbaar. U kunt hiervoor een flinke boete krijgen, zowel van de politie als van de RDW. Veroorzaakt u een aanrijding wegens kapotte verlichting, spekgladde banden of blokkerende remmen, dan kan uw verzekeringsmaatschappij bovendien zelfs besluiten dat u op dat moment niet verzekerd bent omdat uw APK niet geldig was.

ROETMETING BIJ DIESELMOTOREN
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor en met een bouwjaar van 1980 of later tijdens de APK-keuring een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw auto in een goede staat van onderhoud voor keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan, mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.

VIERGASMETING BIJ BENZINEMOTOREN
Sinds 1 januari 1998 ondergaan auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een “geregelde” katalysator en met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.

UITLEZEN EOBD
Bij benzine, diesel en (elektrisch) hybride personen- en bedrijfswagens tot 3.500 kg die na 31 december 2005 voor het eerst zijn toegelaten, worden geen roet- en viergasmeting meer verricht, maar wordt het European On Board Diagnostics (EOBD)-systeem uitgelezen. De RDW heeft hiervoor gekozen uit milieu- en tijdbesparende overwegingen. Kan dit systeem niet volledig of correct worden uitgelezen, moet de uitstoot van schadelijke uitlaatgassen alsnog worden getest met een conventionele uitlaatgastester.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s